Har du stærke muskler men lider under manglende smidighed eller er du begrænset af store fysiske udfordringer med smerter, som forhindre dig i, at leve det liv du ønsker.

SÅ ER MENSENDIECK TRÆNING NOGET FOR DIG.

Lær at samarbejde med din krop - jeg glæder mig til at hjælpe dig.

- Gunhild Nymark Echternach -

Go to Gunhild-mensendieck.dk

Gunhild-mensendieck.dk

Hvad er mensendieck ?

Mensendieck gymnastik er en individuel gymnastik, hvis formål er at skabe den størst mulige harmoni og balance i kroppen – i såvel ro som i bevægelse.
Balance og velvære Styrker muskler - Aflaster muskler Bedre kropsholdning

Kropsbevidsthed som vil følge dig resten af dit liv. At blive forstået og mødt der hvor din krop er. Dine overbelastede muskler bliver efterhånden aflastede. De ”glemte” muskler får nyt liv. Myoser opløses Din balance bliver bedre. Din holdning bliver bedre, dermed får du en sikker og harmonisk udstråling. Du vil få kontrollen tilbage over din krop. Skoliose, scheuermann og andre udfordringer, kan muskler trænes til bedre at bære og støtte rygsøjlen. Dermed færre smerter. Hurtig og bedre genoptræning efter operationer i knæ-og hofteled og diskusprolaps. Hvis du er gravid eller har født, vil du hurtigere opleve at kroppen hurtigere bliver sig selv igen. Øvelserne i mensendieck vil række langt ind i hverdagen og gøre dit liv lettere. Mensendieck er afstressende, de langsomme glidende bevægelser, med åndedrættet som rytme, har en beroligende virkning......

Mit møde med Mensendieck - Skrevet af Karin i November 2016


Tilbage i 1980erne spurgte en kollega om jeg ville med til Mensendieck. Jeg havde aldrig hørt om det; men da jeg er åben for nye ting, sagde jeg: ”Ja.”
Instruktøren var dygtig og god til, at fortælle og vise, hvordan og hvorfor netop Mensendieck er godt for kroppen. De andre deltagere på holdet var overvejende kvinder i midten af livet. Flere havde problemer med ryggen og inkontinens. Jeg oplevede, mens jeg gik på kurset ikke kun, hvordan jeg selv blev meget bevidst om min krop; men også hvordan andre deltagere både blev højere og/eller blev af med deres smerter.
Desværre flyttede Mensendieck-instruktøren kort efter, at kurset var slut og jeg har siden ikke rigtig fundet nogen der vidste noget om Mensendieck og hvis så var det for langt væk til, at jeg ville bruge tid på transport.

Siden dengang i 1980erne har jeg altid haft det lærte fra Mensendieck-kurset i baghovedet. Da jeg i 00erne blev diagnostikseret med svær osteoporose og artrose ”hentede” jeg det lærte frem igen. Det har betydet at jeg hidtil ikke har haft brud, fordi jeg bevæger mig bevidst, efter de regler jeg lærte på Mensendieck-kurset.

Da jeg for et år siden blev impliceret i en bilulykke med forskellige brud til følge, brugte jeg atter det dengang lærte og kom efter en vellykket operation, ro og masser af øvelser godt på benene igen.

Den 5. november 2016 var jeg til julemarked på Gram slot. Mens jeg gik og kiggede på nisser og alle de andre juleting, så jeg pludselig et skilt der informerede om Mensendieck!

Jeg fik en hyggelig snak med ”pigerne” og glædede mig meget over endelig at ”møde” Mensendieck igen!

ØVELSE FOR NAKKE OG SKULDRE.

Gentag gerne nedenstående øvelse 3 gange.
1. Sid med ret ryg.
2. Løft skuldrene op.

3. Hold de løftede skulder og saml skuldrene.
4. Lad de samlede skuldre glide ned langs rygsøjlen.
5. Til sidst giv efter mellem skulderbladene.

1. Sid med ret ryg.
2. Løft skuldrene op.
3. Hold de løftede skulder og saml skuldrene.
4. Lad de samlede skuldre glide ned langs rygsøjlen.
5. Til sidst giv efter mellem skulderbladene.

Elever har udtalt....

Henvend dig