december 12, 2016

Hvad er Mensendieck ?

FÅ DET BEDSTE UD AF DEN KROP DU HAR

Mensendieck træning er en individuel træningsform, som hjælper dig til at
skabe mest mulig balance og velvære i kroppen, når du er i ro og i bevægelse.

Under kyndig vejledning, vil du gennem træningen, lære at bevæge dig bedst muligt, få styrket muskler som trænger og aflastet muskler der er overbelastede. Dette vil give leddene lov til at bevæge sig med den korrekte balance.

Øvelserne som er sammensat efter dine personlige behov, vil hjælpe dig til en bedre balance, større bevægelsesfrihed, styrke og smidighed. Her igennem guides du til en bedre kropsholdning.

Mensendieck er for alle – uanset alder, køn og kondition.

Den eneste forudsætning er at du ønsker en kvalificeret instruktion i, hvordan du bruger kroppen bedre og vil forebygge skader.

Træningen foregår som eneundervisning, efter et par måneder kan du få tilbudt holdtræning, hvis du ønsker det. Et hold består af 2-3 personer.

Under mensendieck træningen står du mellem spejle, så du selv kan se musklernes arbejde og kroppens holdning.

Når du går til mensendieck træning vil du opleve: Bedre åndedræt. Vi bruger åndedrættet som rytmen i øvelserne.

 

Kropsbevidsthed som vil følge dig resten af dit liv.

  • At blive forstået og mødt der hvor din krop er.
  • Dine overbelastede muskler bliver efterhånden aflastede.
  • De ”glemte” muskler får nyt liv.
  • Myoser opløses.
  • Din balance bliver bedre.
  • Din holdning bliver bedre, dermed får du en sikker og harmonisk udstråling.
  • Du vil få kontrollen tilbage over din krop.
  • Skoliose, scheuermann og andre udfordringer, kan muskler trænes til bedre at bære og støtte rygsøjlen. Dermed færre smerter.
  • Hurtig og bedre genoptræning efter operationer i knæ-og hofteled og diskusprolaps.
  • Hvis du er gravid eller har født, vil du hurtigere opleve at kroppen hurtigere bliver sig selv igen.
  • Øvelserne i mensendieck vil række langt ind i hverdagen og gøre dit liv lettere.
  • Mensendieck er afstressende, de langsomme glidende bevægelser, med åndedrættet som rytme, har en beroligende virkning.
  • Mensendieck giver bedre kondition, træningen med langsomme bevægelser, giver dig udholdenhed og bedre blodforsyningen til musklerne.
  • Gigt smerter vil forbedres. At bevæge led og muskler er den bedste vej til at beholde den nuværende mobilitet. Smerterne vil lindres ved at led væsken fornyes ved bevægelse. Leddene ”smøres”.
  • Indlæring af nye bevægelsesmønstre kræver mange gentagelser, men det virker.
  • Glæden ved at kroppen virker efter hensigten og at efter mensendieck træningen føler du at kroppen har været arbejdet igennem og at din kropsholdning er bedret.